Broadways Spiderman får hård kritik men säljer biljetter ändå

I förra veckan hade årets snackis och Broadways genom tiderna största och dyraste musikalproduktion premiär; Spiderman: Turn Off The Dark. Producenterna har samlat inte mindre än ett 20-tal av musikalvärldens bästa kreatörer till det kreativa teamet och inte minst lyckats få bl.a. Bono och The Edge i irländska rockgruppen U2 att skriva musiken till detta enorma spektakel.

Tidningarna har i det närmaste följt minsta steg produktionen tagit de senaste månaderna och det har oftast handlat mer om skandaler än om själva musikalen; olyckorna i den uppenbarligen livsfarliga musikalen har avlöst varandra och kritiken har redan under föreställningens testperiod sågats obarmhärtigt av New Yorks musikalvetare. Kritiken fick till följd att investerarna drog i handbromsen och musikalen fick omarbetas innan den så slutligen öppnade sina portar vid premiären på Foxwood Theatre i förra veckan.

Hollywood Reporter tycker ändringarna var för kosmetiska, att det hade behövts betydligt kraftigare tag i bearbetningen. Dessutom anser de och även Sydsvenskans Anders Jaderup att U2’s musik är alldeles för platt.

Många tunga medier ger alltså Spiderman-musikalen hård kritik, ja en del kallar den inte ens bra. Men det verkar inte göra något eftersom de gynnsamma skandalskriverierna och upphausningen för musikalen gjort den till en riktig kioskvältare. Alla tycks vilja se den, kanske främst på grund av sin ultramoderna teknik och avancerade scenografi, stunt- och specialeffekter. Även huvudrollsinnehavaren kan tänkas locka och sätta ett och annat flickhjärta i brand. Reeve Carney, och de andra skådespelarnas insatser, får ganska bra omdömen av flera medier, sammanfattar BBC.