Avenue Q, HAIR, Allt eller inget, Karl Gerhard

En tunn, tunn gräns (Avenue Q) – Mikaela Pålsson

Näs kyrka, 30 juli 2016. Sång: Mikaela Pålsson. Piano: Lena Severin.
http://www.mikaelapalsson.com/

Göteborgsoperan – Aquarius, Hair och Let the sunshine in

Göteborgsoperan gästade Lotta på Liseberg och sjöng Aquarius, Hair och Let the sunshine in från musikalen Hair.

http://www.tv4play.se/program/lotta-p%C3%A5-liseberg?video_id=3470693

The Full Monty – Allt eller inget

Höstens stora musikal i Göteborg! Spelas på Stenhammarsalen, Göteborgs Konserthus.
Arrangör: Stage Fantasy. Production. Regi: Kålle Gunnarsson.

Den brittiska filmen om strippande stålarbetare, regisserad av Peter Cattaneo och med Robert Carlyle i huvudrollen, förförde biopubliken med sin nakna charm. Filmen fyllde biografer över hela världen och hade svensk premiär i november 1997.

Så småningom gjordes The Full Monty om till Broadwaymusikal som även den gjorde stor succé. I Sverige döptes musikalen till ”Allt eller inget”. Musikalen har tidigare spelats på bland annat Stockholms Stadsteater, Göteborgs Stadsteater och Malmö Musikteater.

Publiken får följa sex arbetslösa stålarbetare som tvingas ta till drastiska åtgärder för att tjäna sitt levebröd. Allt eller inget är en humoristisk och fartfylld musikal med en allvarsam underton. Mod och familjedrama blandas med glitter och lättklädda herrar i ”The Full Monty – Allt eller inget”.

Medverkande: Sonny Enell, Kristian Ståhlgren, Robin Rösehag, Pierre Hagman, Mathias Jonsson, Thomas Pettersson, Simon Peterson, Sara Axelsson, Anna Hallgren, Sussi Björninger, Charlotte Nilsson, Emelie Nordin, Tove Holm, Anneli Peterson.

http://www.gso.se/program/konserter/the-full-monty-allt-eller-inget/

Jazzgosse och katt bland hermelinerna

Sveriges störste revykung Karl Gerhard var berömd för sina elaka men eleganta och litterära kupletter. Han var en politiskt modig estradartist, han kritiserade kraftigt nazismen och den svenska eftergiftspolitiken. Under en lång karriär skapade han sextio satiriska revyer.

I musikalen Jag blir nog aldrig bjuden dit igen skildras revykungen genom sekreteraren och kärlekspartnern Göthe Ericssons minnen. Göthe renskriver Karl Gerhards dagböcker och minns deras kärlekshistoria. Den fick pågå i det fördolda, homosexuella relationer var inte tillåtna. Efter att de glidit isär var Göthe fortsatt engagerad i Karl Gerhards artistliv och som förälder till adoptivdottern Fatima.

I musikalen upplevs en sista festkväll där revyprimadonnor, älskare och ex-fruar firar med estradören. Han är en entertainer som är rädd att bli bortglömd och vännen Göthe förväntas, som alltid, ställa upp.

Tonsättaren Jan-Erik Sääf och textförfattaren Erik Fägerborn har skapat denna faktabaserade fantasi om Karl Gerhard och Göthe Ericsson. Karl Gerhard gestaltas av sång- och dansmannen Lars Humble.

Urpremiär 25 feb 2017, spelas 3–14 maj på på Verkstan. Spelas till och med 14 maj 2017 på turné.

Roller: Lars Humble som Karl Gerhard och fyra personer i ensemblen
Regi: Stina Ancker
Kostymdesign Kajsa Larsson
Musik: Jan-Erik Sääf
Sångtext & manus: Erik Fägerborn och delar ur Karl Gerhards kupletter, samt – med tillstånd av Fatima Svendsen – citat ur Gerhards brev och dagböcker 1944-1964
Förlag: Colombine Teaterförlag.

http://www.malmoopera.se/jag-blir-nog-aldrig-bjuden-dit-igen